Nieuw Zeeland, 4 februari - 6 februari

6 februari 2015 - Marahau, Nieuw-Zeeland

4 februari – 6 februari

Wederom geen internet mogelijk dus een verslag van 3 dagen…..

Woensdag 4 februari
Vandaag een reisdag voor de boeg: vanaf Blenheim richting het zuidwesten via de highway 63 naar Saint Arnaud, althans dat was de planning.
In het verleden moeten ze hebben gedacht zoiets van : we moeten een weg aanleggen tussen 2 plaatsen en dan trekken we gewoon een lijn en daar moet de weg komen. Dat hebben ze dus ook gedaan met deze highway: een 127 km rechte weg, op een paar bochtjes na dan. Aan de ene zijde mooie bergen (a la Oostenrijk) aan de andere zijde verdroogde heuvels met schapen en koeien. Direct langs de weg ontzettend veel druivenplanten. Maar ja wat wil je, we zitten in het wijngebied. Ik zag dat aaneengesloten ca 50 km alleen maar druivenplantages waren, en dat aan beide zijden van de weg.

druivenranken   druivenranken knippen en scheren

Aangekomen bij Saint Arnaud (plaatsje stelde ook hier niets voor) hebben we een pauze gemaakt bij Lake Rotoia. Daar hebben we een kleine wandeling gemaakt in een bos. Wat is daar nu zo bijzonder aan. Ik zal dat jullie vertellen. In dit bos heeft een grote brand gewoed. Daar zijn de gevolgen nog steeds goed van te zien. Ook zie je dat de natuur zich zelf herstelt. Ik heb daar een paar foto’s van gemaakt.

afgebrand bos in herstel.   afgebrand bos in herstel 2   Gerda in bos

Het meest bijzondere van dit bos was dat je geen enkele vogel hoorde fluiten. Niet één, 'n beetje spooky.  Beangstigend stil, en dat in een bos. Wel hoorde je het gezoem van miljoenen bijen, wespen en ander ongedierte. Ook zouden er in het bos kiwi’s rondlopen. Juist ja, niet dus. Blijkt dat die beestjes alleen 's-nachts actief zijn.

ongedierte in bos

Tenslotte maar onverrichter terug gegaan om verder te rijden. Het weer was ook een beetje miezerig geworden dus om daar op de camping te blijven vonden we allebei niet zo’n goed idee. Vervolgens de weg (highway 63) vervolgen richting Kawatri om daar richting het noorden te gaan richting Abel Tasmanpark. Onderweg een groot aantal koeienkuddes gezien.

de koeien kunnen in Nieuw Zeeland goed vertoeven

Op de kruising hebben we een eenzame Fransman maar meegenomen die aan het liften was richting Nelson. Een jongen van 23 die een half jaar in Nieuw Zeeland rondtrekt en daarbij een beetje werkt. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij de camping in Motupiko. Een keurige familiecamping maar dit keer zonder kinderen, die zijn al naar school omdat de zomervakantie hier op z’n einde loopt.

Donderdag 5 februari
Na de dagelijkse rituelen weer klaar maken voor een kleine route. Ikzelf had even met de buurman gesproken en hij ging richting Abel Tasmanpark bij Kaiteritiri; daar was een geweldige camping met direct zicht op zee. Dat sprak ons wel aan. Wij waren tenslotte ook van plan om die kant op te gaan.
Een mooie route uiteindelijk via een binnenweg naar in eerste instantie Motueka. Aan beide zijden van de weg waren mega veel fruitbomen. Het leek de Betuwe wel. Appels, druiven, kiwi’s en andere soorten fruit in overvloed. Raar dan dat fruit echt veel geld kost hier in Nieuw Zeeland. En dat in de zomer.

op weg naar volgende bestemming   fruit in overvloed

In Kaiteritiri aangekomen zagen we toevallig onze buurman (van de vorige camping) bij z’n kampeerplek staan. Voor dit soort campings zouden wij nooit kiezen: groot, druk en mannetje-aan-mannetje stonden de campers geparkeerd. Op de naar de volgende camping. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in Marahau. Dit is het zuidelijkste plaatsje waar het Abal Tasman Park begint. Een rustige camping vlak bij zee (200 meter van zee; vanaf de camping niet te zien). Voor morgen hebben we een excursie geboekt (varen en een wandeling door het Abal Tasman Park). Veel ga ik daar nu niet over vertellen, dat volgt bij de volgende dag….

Vrijdag 6 januari
Vandaag de dag van de excursie: het bezoek aan het Abel Tasman Park.
Om 09.00 uur vertrokken we per speedboot richting het park.
In eerste instantie werden we gebracht bij de split apple rock: het kenmerk van de Abel Tasman Park. De schipper had er een heel verhaal over maar dat was voor ons niet te volgen.

Split Apple Rock
Verschillende stops werden gemaakt. Bij al die stops kon je uitstappen en vervolgens verder gaan op eigen gelegenheid of terug lopen, net wat je wilde.

de watertaxi op het strand

Wij hadden de keuze gemaakt om alle strandjes te bekijken en op de terugweg vanaf het noordelijkste punt (Totaranui punt) uit te stappen bij Onetahuti om vervolgens terug te lopen naar Bark Bay. Een wandeling van 5 a 6 km ( 2uur) door de native bush van het Abel Tasman Park. Geweldige, ongerepte natuur. Mooie vergezichten, prachtige strandjes. Je kan het gewoon niet navertellen. Vandaar een aantal foto’s en oordeel zelf….

een van de vele strandjes   vergezicht in Abel Tasmanpark 2   vergezicht in Abel Tasman Park   pad in Abel Tasman Park   vergezicht Abel Tasman Park 3   een varen in de knop

Tot de volgende keer maar weer.
Met een hartelijke groet van ons vanuit een prachtig Nieuw Zeeland.

1. Marcel:
    6 februari 2015
    Bedankt voor jullie mooie kaart!
  2. Greet Zwaan:
    6 februari 2015
    Gelukkig toch nog kiwi's gezien, maar dan aan een tak . Leuk om weer een stukje van jullie reis te volgen!
  3. Sylvia Ooms-Star:
    6 februari 2015
    Hi Gerda en RJ. Wat een reis, zoveel te zien. Voor je gevoel een jaar op reis van met die indrukken. En thuis straks weer verwerken :-)) Frappant, zo toevallig, woensdagavond begon een nieuwe natuurserie op NPO1 en daar hadden ze ook gefilmd in Kaikoura de robbenkolonie. Lots of fun. Greetz.
  4. Gerjan van Zuilen:
    7 februari 2015
    Hallo kiwi's, bedankt voor de kaart. Prachtige vogels, alleen nog
    niet in het echt gezien. Misschien komt dat nog wel. Geniet van de prachtige natuur en het weer!!! In Nederland is het koud met hagel en sneeuw. Tot de volgende keer
    Gr. Gerjan en Wilma
  5. Gerjan van Zuilen:
    7 februari 2015
    Hoi RBJ.
    Kunnen jullie niet een paar kea,s of kakapo,s meenemen ?

Dan mag je volgend jaar weer gratis mee (grapje dinsdag om 7 uur vergadering ben je op tijd ) ha ha

Gr gerjan