Nieuw Zeealnd, 13 maart - 15 maart

17 maart 2015 - Katwijk aan Zee, Nederland

13 maart – 15 maart

Vrijdag 13 maart

Vandaag de laatste volle dag in Nieuw Zeeland. Afgelopen weken hebben we bijna elke dag gereden. Vandaag hebben we op de camping in Orewa gestaan en hebben de laatste dag aangegrepen om lekker te relaxen op het strand en alle indrukken van de vakantie te verwerken.  Dit keer dan ook geen foto’s (meer) van vergezichten, landschappen of iets dergelijks.

Zaterdag en zondag, 14 maart en 15 maart

Zaterdag, onze laatste dag in Nieuw Zeeland.
Bij het wakker worden realiseerde wij ons goed dat de vakantie bijna ten einde was. Er moest nog het één en ander worden gedaan: de koffers moesten gepakt worden, de camper leegruimen, vuilwatertanks legen, camper intern schoonmaken enz. 8 weken hebben we rondgereisd in onze camper. De camper is eigenlijk je ‘huisje’ geworden en na deze 8 weken moeten we ‘m weer inleveren. Uiteindelijk al het nodige gedaan en rond de klok van 11.30 uur verlieten we de camping om in eerste instantie nog even naar het centrum van Orewa te gaan. Even nog een wandeling langs het strand gedaan waar een barbecue-happening aan de gang was en genoten van het zonnetje. Rond de klok van 13.00 uur zijn we richting Auckland gereden. Dit keer wist ik wat ik kon verwachten qua verkeersdrukte zodat ik mij daar op kon instellen. Uiteindelijk dwars door de stad Auckland gereden naar het camperverhuurbedrijf. Het inleveren van de camper ging soepel en er waren geen problemen. Even later kwam de bus voorrijden die ons naar de luchthaven bracht.
Onze vlucht naar Shanghai vertrok pas om 23.55 uur zodat we nog een lange tijd op het vliegveld hebben doorgebracht. Het vliegtuig vertrok op tijd voor een 11,5 uur durende vlucht door de nacht.
Dit keer vlogen we met het nieuwste vliegtuig van Air New Zealand, de Dreamliner. Een vliegtuig waarbij de romp is gebouwd van kunststof. Het gevolg is dat het brandstofgebruik ca 20% lager is als bij andere metalen vliegtuigen. De indeling wijkt ook iets af: schuin geplaatste stoelen welke volledig omgebouwd kunnen worden tot eenpersoonsbedden.

Gerda in de Dreamliner   met borrel op naar bed in de Dreamliner

Tijdens de vlucht hadden we regelmatig last van turbulentie. Pas later op de zondag hoorde wij dat er op de Pacific Ocean een tropische storm actief was waar we tijdens onze vlucht last van hebben gehad. Dat verklaarde natuurlijk waarom er veel sprake was van turbulentie: je lag af en toe te schudden in je bed….
Helaas was het weer in Shanghai erg druilerig: miezer, mist en bijna geen zicht. De beroemde skyline van de stad met 23 miljoen(!)  inwoners hebben we dan ook niet gezien. Onze koffers konden niet door gelabeld worden naar Amsterdam zodat we genoodzaakt waren ze van de bagageband te halen. Omdat we van terminal 2 naar terminal 1 moesten, waren we genoodzaakt om door de douane te gaan incl. visumverplichtingen ed. Gelukkig waren we nog vroeg in de morgen op het vliegveld zodat het nog niet zo druk was. Gezien het aantal douaneloketten zou het behoorlijk druk kunnen zijn. Nadat wij een onleesbaar stempel in ons paspoort hadden gekregen mochten we doorlopen naar de bagageband waar wij onze koffers konden pakken. Daarna door de douane en op weg naar terminal 1: een wandeling van ongeveer 20 minuten door de tochtige gangen van het vliegveld. Helaas konden we nog niet direct inchecken bij de KLM-balie. Deze was namelijk nog niet open. Verplicht dus rondhangen in de hal van het vliegveld. Ook dit was een belevenis want het gaf ons wel de mogelijkheid om deze gigantische vertrekhal met al z’n reizigers te bekijken. Ik heb daar nog een paar foto’s van gemaakt…..

voor als je de weg kwijt bent op vliegveld van Shanghai   vertrekhal terminal 1 vliegveld Shanghai   de chinese dames, ook op reis

Onze vlucht naar Amsterdam vertrok op tijd rond de klok van 12.30 uur. Een relaxte vlucht van bijna 11 uur om ons in Amsterdam te doen aankomen. Rond de klok van 16.45 uur landde we op Schiphol. Nadat we onze koffers hadden opgehaald van de band konden we door naar de aankomsthal. Daar stonden Sebastiaan, Hanna Lynne met Robbert en Liesbeth ons op te wachten. Wat een warm welkom was dat.

En zo is er een einde gekomen aan onze vakantie door Nieuw Zeeland. Een geweldige ervaring die wij als bevoorrechte mensen in onze gedachten mee kunnen nemen.

Graag willen wij  van de gelegenheid gebruik maken een ieder bedanken die ons reisblog heeft gevolgd. Het blog is gedurende onze vakantie veel keer bekeken: 2787 paginaweergaves, 410 bezoeken, bijna 7 pagina’s die bekeken werden per bezoek.

Bedankt voor de leuke reacties, opmerkingen ed. Wij vonden het leuk om te doen en het gaf jullie de mogelijkheid om mee te reizen. Tot de volgende reis en we eindigen met een paar mooie vergezichten van de natuur in Nieuw Zeeland.

Nieuw Zeeland   Nieuw Zeeland 2   Nieuw Zeeland 3

Katwijk, 17 maart 2015
Gerda en Robert Jan

Veel liefs, Robert Jan en Gerda

1. Marcel:
    17 maart 2015
    Jullie bedankt voor alle mooie verhalen
    Een dikke 10
  2. Anja den Hollander:
    Lieve Robert Jan en Gerda,
    Fantastisch, wat een voorrecht dat ik deze reis met jullie mocht "meereizen" vanachter mijn laptop! Ik heb genoten van jullie verhalen en belevenissen, wat een prachtig land.
    Fijn dat jullie gezond weer terug zijn, tot snel.
  3. Greet Zwaan:
    17 maart 2015
    We hebben genoten van jullie leuke verhalen en prachtige foto's!! Bedankt! Nu weer wennen aan het "gewone" leven.
  4. Sylvia Ooms-Star:
    18 maart 2015
    Hey luitjes. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Het zal wel even wennen zijn na dat relaxte leven aan de andere kant van de globe. We hebben "op afstand" mee genoten van jullie prachtige reis, verhalen en foto's. Laterz. xx
  5. Cees Wassenaar:
    18 maart 2015
    Bedankt voor het meekijken en meebeleven van jullie reis. het zal een mooie ervaring zijn geweest waarop je vele jaren met plezier zal terugkijken. En........welkom thuis weer.