Nieuw Zeeland, 27 februari - 2 maart

2 maart 2015 - Orewa, Nieuw-Zeeland

27 februari – 2 maart

Vrijdag 27 februari

Ook gisteravond konden wij nog genieten van een geweldige zonsondergang.

zonsondergang Corenmandel

Maar…, vandaag afscheid van de Coromandel. Na een laatste blik op de eilanden en na alles weer ingepakt te hebben werd het tijd om te gaan.

's morgens vroeg Corenmandel  vondst op strand Corenmandel  koloniaal huisje Coromandeltown

Rustig aan, op ons gemak hebben we de highway 25 gevolgd naar het zuiden, richting Thames. Een prachtige route (ik verval telkens in de herhaling..) door bossen, heuvels, kronkelige wegen maar dit keer voerde de weg ons grotendeels langs het water zodat wij konden genieten van de vele vergezichten. Hier en daar natuurlijk even gestopt om te genieten van al dat natuurschoon. In de vroege middag zijn we terecht gekomen op onze geplande bestemming: camping Miranda in de plaats, hoe kan het ook anders, Miranda. Op het eind van de rit werden we geconfronteerd met een buitje die je in de verte al zag liggen.

buitje onderwerweg

Gewoon geaccepteerd en een uurtje later was deze helemaal weg en scheen de zon weer volop.
Op de camping hebben wij, privé, nog even in de ‘hot-water-mineral-pool’ gezeten en verder genoten van het zonnetje.

Zaterdag 28 februari

Vandaag richting Orewa, de camping waar oom Gerard en tante Janny staan. Alvorens wij daar kwamen zijn we eerst langs het verhuurstation in Auckland gereden. Een slot van een lade was kapot, we wilden schone handdoeken, dekbedovertrekken en onderlakens (niet dat wij al 6 weken  onder/op het zelfde liggen…) en we moesten gas hebben om te koken. De navigatie bracht ons feilloos naar het adres waar we moesten zijn. Binnen 5 minuten was alles klaar en konden we verder rijden. Dwars door Auckland werden we gestuurd (wat zou ik zonder navigatie moeten doen??) en uiteindelijk op de grote weg. Een natte rug was het gevolg: van alle kanten kwam het verkeer op je af en dan  moet je toch echt goed opletten als je dan ook nog eens links moet rijden. Gelukkig zonder problemen aan de andere kant van de stad terecht gekomen zodat wij redelijk snel bij Orewa in de buurt kwamen.

onderweg naar Auckland 2   onderweg naar Auckland

Moesten alleen nog tol betalen; ook dat was een beetje vreemd. Bij een servicestation moest je het kenteken van de campervan invullen en vervolgens zag je de te betalen tol: NZ$ 9,20. Op zich natuurlijk niets mis mee maar is wel een beetje vreemd als je vervolgens op weg naar de bestemming je van de weg wordt geleid terwijl de tolweg dan nog moet beginnen….
Bij aankomst op de camping liep oom Gerard al te ijsberen. Hij had een mooie plek voor ons geregeld zodat  we nu weer bijna op het strand staan. De ontvangst was warm en we hebben de lunch bij hen genoten. ’s-Avonds hebben we een barbecue gehad bij Zuid Afrikanen die oom Gerard en tante Janny hadden uitgenodigd. Leuke avond gehad waarbij we voor het eerst de Zuid Afrikaanse taal hoorde: een mix van engels/nederlands en een apart dialect. Van de Zuid Afrikanen zelf begrepen wij wel dat zij Zuid Afrika waren ontvlucht i.v.m. de apartheidspolitiek.

onderweg naar Auckland  baai Auckland

Zondag 1 maart

Vandaag een familiedag. Nadat we met oom Gerard en tante Janny naar de kerk waren geweest zijn we bij nicht Carolyne en haar vriend Pete met de kinderen Daniel en Anastacia op visite geweest. Daar hebben we o.a. de lunch genuttigd. Na de middag zijn we vervolgens terug naar de camping gereden en hebben we voor de rest van de dag geluierd op het strand. Het avondeten werd klaargemaakt door oom Gerard. Hij als voormalige beroeps kok had zich teruggetrokken in de keuken van de camping en heeft vis voor ons gebakken.

oom Gerard in keuken  uitzicht camping Orewa

Maandag 2 maart

Vandaag zijn we met de auto van oom Gerard, met z’n vieren, op weg gegaan naar de stad Auckland. Pakweg een 45 minuten durende autotocht naar Devonport vanwaar we de ferryboot konden nemen naar de hoofdstad. Via internet had ik een cruise door de haven van Auckland geboekt. Gelukkig waren we ruim op tijd zodat we nog even de stad even konden bekijken. Om 13.30 uur vertrok de boot voor de cruise. Deze ging door de gehele haven van Auckland (nu is deze niet zo groot) en deed ook nog Rangitoto Island aan. Dit eiland is pas 600 jaar geleden tijdens een vulkaanuitbarsting ontstaan. Helaas bleven we slechts 15 minuten zodat we eigenlijk geen tijd hadden om het eiland te verkennen. Nadat we langs de marinehaven en onder de beroemde Harbour bridge waren gevaren keerde we terug naar ons vertrekpunt. Wederom een vaartochtje van 15 minuten terug naar Devonport en vervolgens terug rijden naar de camping. Door het mooie weer (wind en zon, 25 graden) waren we toch rozig geworden en hebben eerst maar een powernapje gedaan.
Morgen gaan we Orewa verlaten en beginnen we aan ons laatste bestemming van deze vakantie: de Bay of Islands. Volgens de verhalen zou dit ook erg mooi moeten zijn. We zullen het zien en jullie moeten dus nog even wachten op het volgende verslag.

cruise haven Auckland 2  cruise haven Auckland

1. Corrie:
    2 maart 2015
    Geniet van jullie laatste vakantie gedeelte! Ik lees met veel plezier jullie reisverhalen.
  2. Ben en Henriette:
    2 maart 2015
    Leuk om te lezen dat jullie gezellig bij de familie zijn geweest! Met die verslagen en foto's reizen wij ook een beetje mee...Thanx!