Nieuw Zeeland, 9 maart - 12 maart

12 maart 2015 - Orewa Beach, Nieuw-Zeeland

9 maart – 12 maart

Maandag 9 maart

Vandaag een wat sombere dag: het is zwaar bewolkt en we gaan een zeer fraaie camping met weemoed verlaten.
Na een laatste blik op de Bread Head gingen we verder onze weg vervolgen. In eerste instantie richting de Highway 1 om daarna af te slaan naar Waipu. Een lieflijk plaatsje met prachtige (vakantie)huizen direct aan een baai. Rustig de weg vervolgd en rond de middag kwamen we bij onze bestemming voor vandaag Mangawhai Heads. Het weer was nog bewolkt maar de temperatuur daarentegen is heerlijk zo rond de 22 á 23 graden. Nadat we een camping hadden gevonden (en geboekt) zijn we terug naar het strand gereden. Het is inmiddels mooi weer geworden en hebben daar een mooie strandwandeling gemaakt. Een heel bijzonder strand want naast vele rotspartijen heeft het voor een deel gitzwart zand. Op moment dat wij er waren met laag water, zwommen er kleine visjes tussen de rotsen. Aan het eind van de middag waren we moe van de indrukken en zijn teruggegaan naar de camping om een powernapje te doen.
onderweg naar Mangawhai   Mangawhai Heads   Mangawhai Heads 2

Dinsdag 10 maart

Gelukkig vandaag weer mooi weer. Vanmorgen hebben we even gefacetimed met Hanna Lynne. Alles gaat alles goed, zelfs de goudvis leeft nog…... Nadat wij een paar boodschapjes bij de plaatselijke middenstand hadden gedaan zijn we weer verder gereden richting Wellsford. Bij die plaats namen we de weg richting Goat Island. Een rustige route door een prachtig landschap. In eerste instantie hadden we in de buurt van Goat Island een camping uitgezocht. Om daar te komen moesten we ca 3 km over een grindweg. Daar aangekomen wilde wij een campingplaats aan het strand maar deze was niet beschikbaar. De vriendelijke juffrouw van deze camping adviseerde ons naar een andere camping te gaan bij Whangateau. Een steile weg, deels over een grindweg welke niet geadviseerd werd voor caravans (dat zijn wij natuurlijk niet), maar spannend was het af en toe wel. Boven op de top hadden we een prachtig uitzicht over de kust.

uitzicht vanaf top nabij Goat Island

Op onze route kwamen we nog een camping tegen bij Goat Island maar deze accepteerde geen creditkaart en voldoende contant geld had ik niet beschikbaar. Uiteindelijk zijn we eerst naar het strand gegaan bij Goat Island en hebben heerlijk genoten van de zon en de zee want ja, gezwommen hebben we wel weer. Bij Goat Island werden hele volksstammen het water ingestuurd om te snorkelen. Weer heerlijk gewandeld en gezwommen én mooie foto’s gemaakt.

Goat Island   Goat Island   Goat Island 3   Goat Island 4

In de namiddag zijn wij doorgereden naar de camping in Whangateua. Op deze camping is het rustig. Je kan echt goed merken dat het vakantieseizoen in Nieuw Zeeland afloopt.

Woensdag 11 maart

Gisteravond een kraakheldere avond. Er was weinig licht op de camping zodat wij konden genieten van een prachtige sterrenhemel. Langdurig hebben wij, onder het genot van een glaasje wijn, genoten van de duizenden sterren. Twee keer zagen we een satelliet voorbij komen. In eerste instantie dacht ik dat het een vliegtuig of een vallende ster was maar het ‘vliegtuig’ gaf geen geluid en er lichtte geen verlichting op. De satellieten vlogen op grote hoogte over ons heen.
In de vroege morgen werden we getrakteerd op een mooie zonsopkomst.

zonsopkomst Whangateau

Vandaag niet zo veel kilometers gemaakt. We naderen Orewa al behoorlijk waar we de laatste 2 dagen van onze vakantie willen doorbrengen. In eerste instantie zijn we richting Warkworth gereden om ons dagelijkse bakje koffie/thee te doen en hebben wat boodschappen gedaan. Vandaaruit zijn we richting Sandspit gereden waar we in de haven lekker in het zonnetje hebben gezeten.

gerda en d'r bakje thee

Vervolgens naar Snells Beach; een camping direct aan het strand. Daar kwamen we vroeg in de middag aan en hebben voor de rest van de middag doorgebracht met relaxen op het strand.

Snell Beach   Snell Beach 2

Donderdag 12 maart

Gelukkig vandaag mooi weer. De weersverwachting was niet al te best maar de weersvoorspelling zat er dus volledig naast. Mooi weer dus vroeg uit bed om de dag optimaal te benutten. Rond de klok van 09.00 uur reden we dan ook van onze campingplaats weg om richting Orewa. In Orewa zullen we de laatste 2 nachten van onze rondreis door Nieuw Zeeland doorbrengen. We hebben daar al 1,5 week geleden een aantal dagen gestaan maar het geeft ons wel de mogelijkheid om nog lekker uit te rusten van alle indrukken voordat we aan de 30-uur durende terugreis gaan beginnen.
Op weg naar Orewea hebben we het Parry Kauri Park bezocht. In dit jonge park (50 jaar jong) staan onder anderen Kauri-bomen. Dit zijn bomen met een grote diameter en die heel hoog worden. We liepen door de native bush en waande ons nog even in het oerwoud van Abel Tasman.

Parry Kauri Park   Parry Kauri Park 2   Parry Kauri Park 3

Daarna zijn we doorgereden naar Puhoi, een bikersplaats (motorplaats), waar motorrijders samen komen. Ten tijde dat wij daar waren was er geen enkele motormuis te bekennen. Hebben er maar een bakje koffie/thee gedaan. Uiteindelijk zijn we even na de middag aangekomen op onze camping in Orewa. We hebben dezelfde plek als de vorige keer: wederom met uitzicht op het strand en de zee.

Begin volgende week zal ik een het volgende verslag maken. Dat zal dan ook het laatste verslag zijn van onze rondreis door Nieuw Zeeland.

Tot volgende week, dan uit Nederland…..

Groet vanuit Nieuw Zeeland

1. Marcel:
    12 maart 2015
    Tot volgende week? En moeten we nu vrijdag, de hele zaterdag en zondag zonder jouw mooie reisverslagen doorbrengen ?
  2. Marielle:
    12 maart 2015
    Jeetje, wat gaat de tijd snel! Geniet nog even heel goed! Liefs
  3. Sylvia Ooms-Star:
    12 maart 2015
    Wat zijn die weken voorbij gevlogen, maar jullie kunnen terug zien op een fantastische reis. Wij hebben ook genoten van alle verslagen en prachtige foto's en kijken uit naar het laatste verslag. Voor straks, een goede reis en een veilige thuiskomst.
    Liefs, xx
  4. Chris:
    12 maart 2015
    kan mij voorstellen dat je langzamerhand overweldigd raakt van al die indrukken, vergezichten ,prachtige landschappen.
    Rob, je kunt er thuis straks mooie documentaire over maken .
    Goede reis naar huis gewenst en hoop jullie zondag weer te zien.
  5. Corrie:
    12 maart 2015
    Jullie reisverslag heeft ervoor gezorgd dat ik af en toe het idee had dat ik zelf op vakantie was in Nieuw Zeeland......alleen als ik weer "wakker" werd bleek dat ik gedroomd had.........Enjoy your last day en een voorspoedige terugreis gewenst. XXX
  6. Eric:
    12 maart 2015
    Wat moet ik nu lezen als ik wakker word?
    Goede reis terug en tot in Nederland.
  7. Truus:
    14 maart 2015
    Ik heb genoten van jullie reisverslagen en wens jullie een goede terugreis toe groetjes vanuit de vloedstroom