Nieuw Zeeland, 3 maart - 5 maart

5 maart 2015 - Russell, Nieuw-Zeeland

3 maart – 5 maart

Dinsdag 3 maart

Het was afgelopen nacht wat onrustig slapen in de camper vanwege alle wind. Gisteravond zag je de lucht betrekken en op zee waren redelijke golven te zien terwijl de zee in het begin van de dag  compleet vlak was. Een stevige bries stak op en dat deed de camper behoorlijk schudden.
Vandaag weer een nieuwe dag: een reisdag naar het noorden richting de Bay of Islands. Nicht Carolyne was naar de camping gekomen zodat wij nog een leuke familiefoto konden maken van Carolyne, oom Gerard, tante Janny en mijzelf.

met oom Gerard, tante Janny en nicht Carolyne

Na afscheid te hebben genomen zijn we eerst boodschappen gaan doen om vervolgens de campervan op de highway 1 te zetten. In Whangarei hebben we heerlijk geluncht aan de haven: Gerda een Griekse lamsvleessalade en ik mosselen met garnalen en coquilles. In de haven lagen grote zeewaardige zeilschepen van Duitsers en Nederlanders. Toen we een wandelingetje maakte door de haven raakte we in gesprek met een Nederlander. Hij was in 2011 uit Nederland vertrokken met z’n zeilboot  richting Aruba, vervolgens Panamakanaal door, stille oceaan over naar Togo, Cook Island, Fiji eilanden en zo naar Nieuw Zeeland. Bijzonder dat je zo iets kan doen.

restaurant Whangarei   catamaran in Whangarei

Na deze onderbreking hebben we onze route vervolgd en zijn terecht gekomen bij ons hoogste punt in Nieuw Zeeland: Kerikeri. Deze plaats ligt in de Bay of Islands. Vandaar gaan we langzaam, langs de kust afzakken richting Auckland. Een bijzondere camping, Pagoda Lodge, aan de Pa Road, hebben we vandaag: het lijkt wel of we in een grote tuin staan. In deze ‘tuin’ staan tenten en kleine rood-wit-kap-huisjes die je kan huren.
Alles mooi aangelegd, lekker rustig en niet te veel mensen.

camping Pagoda  camping Pagoda 2  camping Pagoda 3

Woensdag 4 maart

Vandaag een begin van het verkennen van de Bay of Islands. Helaas was het druilerig weer; veel bewolking en af en toe wat spetters op de voorruit. Een paar site-seeing onderdelen hebben we hier in de buurt bekeken: de Rainbow-falls (watervallen), The Kemp House en The Stone Store.

de Kemphouse  de Stonehouse

Dat laatste was voor Nieuw Zeeland wel bijzonder omdat er bijna geen stenen huizen in Nieuw Zeeland zijn (i.v.m. aardbevingsgevaar). Het Stone Store was een paar honderd jaar oud en was echt een kopie van de boerderij-achtige huizen zoals deze in Frankrijk/Luxemburg/België voor komen. Rustig de weg vervolgd totdat deze overging op een grindweg. Toch maar doorgereden en na 4 km stonden we plotseling met de camper midden op een golfbaan tussen de golfers. Een mooi uitzicht was daar wel en hebben genoten van de lunch (naast de camper dit keer), op een golfbaan en uitzicht over een gedeelte van de Bay of Islands. Na 50 km vonden we het genoeg voor vandaag en zijn we terecht gekomen in Paihia. Een klein plaatsje aan de kust. Daar hebben we een camping, Beachside,  gevonden waar we uitzicht hebben op de Tahapuke Bay.

wandeling Gerda  wandeling Gerda 2  wandeling Gerda 3

Donderdag 5 maart

Gelukkig mooi weer: vroeg uit de veren. Na het douchen en ontbijten zijn we snel op weg gegaan om de dag optimaal te benutten. In eerste instantie zijn we naar de golfbaan terug gereden zodat we konden zien hoe de eilanden er bij lagen, dit keer in de zon.
uitzicht bij golfbaan over Bay of Islands

Daarna gereden naar Opua om de ferryboot naar Russell te nemen. Aangekomen bij de haven konden we direct de boot op en binnen 15 minuten stonden we aan de andere kant. Daar aangekomen kwamen we een soort moeras tegen waar een wandelpad doorheen liep. Aan het begin van het pad stond een bemoedigende waarschuwing: bij een Tsunami moesten we hogerop schuilen….

Wat te doen bij Tsunami...

Rustig naar Russell gereden en hebben een beetje site-seeing gedaan: flaneren over het boulevardje, bakje koffie/thee gedaan en de oudste begraafplaats van Nieuw Zeeland bezocht. In het bijbehorende kerkje lag een lijst met alle graven en op die lijst stond dat het oudste graf uit 1836 dateerde (dus bijna 180 jaar oud). Degene die daar begraven lag was geboren ergens uit het jaar 1700-zoveel. Bizar toch eigenlijk dat er zulke oude graven bestaan.

oudste begraafplaats in Nieuw Zeeland: Russell

Daarna zijn we door het plaatsje verder gereden en kwamen we bij een leuk strandje. Nu waren we zo-wie-zo niet van plan om veel te rijden en besloten we om te gaan genieten van het mooie weer op een idyllisch strandje in de Bay of Island. Voor de aardrijkskundige onder ons: het strandje lag aan de Kororareka Bay.In deze baai stonden prachtige huizen die uitkeken over de baai.

strand Kororareka Bay  strand Kororareka Bay 2  huizen kijken uit over de Kororareka Bay

Na 2 uurtjes zonnen zijn we verder gereden naar een andere baai. Deze lag aan de andere zijde van het eiland aan de Oneroa Bay.

strand Oneroa Bay  strand Oneroa Bay 2

Om een uur of 4 hadden we genoeg zon gekregen en zijn we naar de Top-10 camping in Russell gereden. Morgen gaan we weer verder afzakken door de Bay of Islands. Daar moeten jullie nog even op wachten....en wij ook.

Groetjes vanuit Nieuw Zeeland

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chris:
    5 maart 2015
    mooie catamaran Rob; die mensen zullen heel wat te vertellen hebben na zo'n lange reis over de wereld. Verder indrukwekkende plaatjes en prachtige natuur. Zal wennen zijn om straks weer in Katwijk te zijn. goede reis verder. Chris
  2. Cees en Janna:
    5 maart 2015
    Wat is het geweldig wat jullie allemaal beleven ,ver weg van ons kikkerlandje vol griepjes e.d .Veel plezier nog op de laatste etappe van jullie reis gr uit Rijnsburg .
  3. Greet Zwaan:
    5 maart 2015
    Wat een lekker leventje! Veel plezier nog de komende weken.
  4. Nel Guijt:
    6 maart 2015
    Wat ziet het er toch mooi uit allemaal. Jullie moeten er waarschijnlijk nog niet aan denken, maar ik teken in voor een fotoavondje als jullie weer thuis zijn. Maar blijf nog even lekker genieten.