Nieuw Zeeland, 28 en 29 januari

29 januari 2015 - Geraldine, Nieuw-Zeeland

Woensdag 28 januari – donderdag 29 januari

Woensdag 28 januari
Gisteravond genoten van een heerlijk etentje: voorgerecht met groenlipmosselen en hoofdgerecht zalm uit het lake Pukati hier beneden. De groenlipmossel heeft iets nostalgisch voor ons. Pa Minnee gebruikte een extract van de groenlipmossel i.v.m. de reuma na zijn bezoek aan Nieuw Zeeland in de 80-er jaren.

de groenlipmossel   zalm uit de Lake

Afgelopen nacht heerlijk geslapen op onze privécamping midden in de bush. Gordijntje open doen en er achter komen dat je alleen staat op de camping….
Helaas vandaag bewolking en dus zien we de Mount Cook ook niet vanuit onze camper. Hadden de camper zo geparkeerd zodat we uit ons bed de Mount Cook konden zien. Helaas, die vlieger ging dus niet op. Vandaag nog 20 km gereden naar het eindpunt van de weg waar de wandeltochten beginnen naar de Mount Cook. Ikzelf had het na een half uur al gezien doch Gerda wilde nog verder wandelen hetgeen zij zonder mij heeft gedaan. Ikzelf heb heerlijk genoten van het ruig uitzicht op de Mount Cook en omgeving.

wandeling bij Mount Cook    wandeling bij Mount Cook

Na een klein uurtje was Gerda weer terug en vervolgde wij onze weg naar Lake Tekapo. Totaal ca 105 km (waarvan de eerste 50 km terug naar de highway was) dwars door ruig en kurkdroog gebied. Overal zie je bordjes van brandgevaar; barbecueën verboden en dat verbaast ons niet. Gisteren hoorde we ook van de locals dat er brand was in het gebied van de Arthurs pass; het gebied waar wij zondag 19 januari waren. De weg was niet afgesloten maar leuk is het niet. Maar goed, wij zitten daar niet en zijn ondertussen aangekomen bij Lake Tekapo. Een klein plaatsje (totaal 318 inwoners) liggend aan een groot meer gevuld met turquoise achtig water (8-10 graden !). Geen zwemwater dus. Daar bezochten wij de Good Shepherd church: een klein van keien gebouwd kerkgebouwtje met uitzicht op het meer. Het kerkgebouwtje was gebouwd in 1935 ter nagedachtenis van de pioniers van het Mackenzie Country.

kerkje bij Lake Tekapo

Donderdag 29 januari
Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar Lake Alexandria en Lake McGregor gereden. Bij beide meren zagen wij Hille-Billy-campings; camping voor locals met aan- en opbouwen aan caravans een grote puinbak rondom de kampeerplaats.
Vervolgens over het grindpad teruggereden waarbij we gestopt zijn bij Mount John Observatory. Een heuvel van 350 meter hoogte (ondertussen zaten we op 1 km boven zeeniveau) met sterrenwacht. Daar hebben wij zelf door telescopen mogen kijken naar de zon en de Mount Cook.  Vanaf dit centraal gelegen punt konden wij de omliggende meren en het maanlandschap achtige gebied bekijken. Mooie foto’s gemaakt.

uitzicht bij sterrenwacht   uitzicht bij sterrenwacht   sterrenwacht   Gerda bij sterrenwacht

Daarna zijn we op weg gegaan naar Geraldine via highway 8. Onderweg hebben wij een begraafplaats bekeken waar o.a. verongelukte  bergbeklimmers begraven lagen. Een heel oude begraafplaats want we zagen dat er mensen begraven lagen sinds 1878. Daarna kwamen we een heel oud houten kerkje tegen (1872) met plaats voor 20 mensen.

houten kerkje uit 1872   het graf van verongelukte bergbeklimmers

De tocht van vandaag voerde ons van vlak en droog door heuvelachtig en groen landschap met koeien, herten en hoe kan het ook anders: schapen.
Uiteindelijk zijn we aangekomen in Geraldine waar we dit keer op een mooie camping staan in het centrum van het stadje.

een selfie van ons bij Lake Tekap   Gerda met op achtergrond de Mount Cook   om stil van te worden...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anke Minnee:
    29 januari 2015
    Ha Familie!
    Beetje zwak hoor.....niet zwemmen in water van 8 graden!
    Weer prachtige foto's en een mooi verslag! Mooi dagboek op deze manier!
    Have Fun!
  2. Bea:
    29 januari 2015
    Dag lieve mensen

Als ik dit zo lees zou ik niet meer terugkomen, en alle familie vrienden enz.laten "overbeamen "(zoals in USS enterprise serie )naar jullie toe inclusief huis natuurlijk en hond. Wat een mooie fotoos en wat maken jullie een hoop mee.
    veel liefs Bea
  3. Marcel:
    30 januari 2015
    Wat een contrast, hier nat en koud en daar lekker zonnig en warm, dat van dat over beamen, lijkt mij ook wel wat .... maar zolang dat niet lukt, genieten wij op deze wijze ook mee.
  4. Chris:
    31 januari 2015
    hallo broer en schoonzus, wat een geweldige natuur . moet er toch ook maar eens heen om dat alles te ervaren en ook al die familie te ontmoeten. Wist niet dat groenlipmossel ook te eten was; dacht dat een medicijn was. Geniet er van en proef welke rode wijntjes het lekkerste zijn.