Nieuw Zeeland 24 - 25 januari

25 januari 2015 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 24 januari – zondag 25 januari

Alvorens ik ga vertellen over de Milford Sound moet ik eerst iets vertellen over vrijdagavond.
In het plaatsje Te Anau hadden we een leuk restaurant gezien en Gerda en ik vonden het tijd worden om een keertje te gaan uiteten. Heerlijk gegeten (lamsvlees) met een lekkere Nieuw Zeelandse wijn.
Op onze wandeling terug naar de camping waren wij getuige van een heuse arrestatie door de Nieuw Zeelandse police. Een bandiet werd geboeid afgevoerd vanuit een huis met allerlei jongeren. Eén van die gasten provoceerde de agent om, na aangesproken te zijn door die agent, z’n fles bier pontificaal op straat neer te zetten en z’n middelste vinger in the air te steken. Hetgeen tot gevolg had dat de politie deze kerel met de uitritsbare wapenstok ook arresteerde. De kerel werd hardhandig door de agent beetgepakt en ook hij werd in de boeien geslagen (waar heb ik dat meer gehoord, nietwaar Elias? ….…).
Zaterdag dus op weg naar de Milford Sound. Eerst boodschappen gedaan want bij de Milford Sound is niets. Volle tank diesel (overigens $ 0,94 per liter = € 0,60 eurocent) en tijd om te gaan.
Een 120 km lange weg door zeg maar gewoon een natuurpark met native bushes, weilanden, bergen en vele vergezichten. Echt prachtig om te zien. Helaas best veel toeristen (enkele bussen vol met Japanners, Koreanen en Chinezen) op dezelfde weg. Elke keer was het weer een heel festijn om al die gasten vanuit de bussen zien komen om de attractie te zien.

Japanners op weg naar Milford Sound    Dit keer zonder Japanners

Uiteindelijk zijn we op onze bestemming aangekomen en hebben een prachtige kampeerplek in het bos. Vanmiddag gelijk een cruise gemaakt (geboekt via de camping).
Milford Sound: werkelijk onbeschrijfelijk mooi. Vergelijkbaar met de Noorse Fjorden alleen zijn deze bergen hoger. De tocht voerde ons uiteindelijk naar de open Tasman Zee (14 km). Onderweg vielen we van de ene verbazing in de andere. Ik voeg maar een paar foto’s toe en oordeel zelf.

Milford Sound   Miford Sound   Milford Sound   Milford Sound   waterval   Gerda in regenpak waterval   Zeerobben

Zondag 25 januari
Vanochtend werden we wakker onder het genot van vele vogels die een fluitconcert hielden. Geprobeerd om te achterhalen om welke vogels het ging maar die kennis beheersen wij niet.
Ik wil jullie nog even deelgenoot maken van onze campingplek van afgelopen nacht.

onze camper afgelopen nacht

Na het douchen en ontbijt gingen we weer op weg richting Manapouri. Dit is een plaats ca 20 km zuidelijk van Te Anau. Omdat er slechts één weg naar Milford Sound leidt moesten we dezelfde weg terugrijden (120 km). Hier en daar nog even gestopt voor een mooi uitzicht.

onderweg naar Te Anau   onderweg naar Te Anau

Vervolgens bij Te Anau doorgereden naar Manapouri. Dit is een betrekkelijk nieuwe plaats welke pas in 1990 gesticht is. De ligging is geweldig direct aan het, hoe kan het ook anders, Lake Manapouri.

Lake Manapouri

De camping daarentegen zag er een beetje onverzorgd uit en dus besloten we om terug te rijden naar Te Anau. Daar staan we op een heuvel met uitzicht op Brod Bay (dat is dus water).

uitzicht camping Brod Bay

Het weer is prachtig: onbewolkt, 28 graden met een heerlijk zonnetje (wel oppassen voor de zon).
Morgen gaan we richting de zuidelijkste plaats van onze trip: de plaats Gore. Als ik het niet vergeet dan noteer ik de natuurkundige gegevens (ik bedoel dus zoveel graden zuiderlengte en zoveel graden ooster/westerlengte).
Tot de volgende keer maar weer en bedankt voor jullie leuke reacties.

1. Anke Minnee:
    25 januari 2015
    Wauw.... net wakker en dan zo' n mooi reisverslag lezen EN schitterende foto's bekijken! Formidable! We genieten met jullie mee! Lieve groet van ons!
  2. Cornelis van Duyn:
    25 januari 2015
    Heeft Gerda geen vogel boekje meegenomen,we genieten met jullie mee.groetjes kees en leuntje
  3. Marcel:
    25 januari 2015
    Een roodborstje is een beetje rood van onderen.
    Wat een mooie trip Robert-Jan en Gerda
  4. Ronald en Janneke:
    25 januari 2015
    Ha daar in het verre Nieuw-Zeeland. Jullie foto's en reisverhalen spreken boekdelen: jullie hebben het naar je zin! Erg leuk om te volgen en Robert Jan kan altijd nog reisleider worden bij FOX Reizen (van ANWB). Hier is het afgelopen week lekker koud geweest, met in het oosten van NL zelfs sneeuw. Hartje Hollandse winter dus. Bij jullie heel wat andere omstandigheden. We zijn er jaloers op. Hartelijke groet, De Burgjes.
  5. Nel Guijt:
    25 januari 2015
    Zo dan, wat ontzettend mooi allemaal zeg. Ik ben net terug van een heerlijk weekje wintersport met heel mooi weer en ik mag dus echt niet jaloers zijn. Maar toch ......
    Ik had lekker wat in te halen met lezen. Erg leuk om zo een beetje met jullie mee te genieten. Geniet lekker samen en blijf veel schrijven. Groetjes, Nel.
  6. Greet Zwaan:
    25 januari 2015
    Het blijft leuk jullie verhalen te lezen. En wat een mooie foto's!
  7. Ronald en Janneke:
    25 januari 2015
    ha daar in het verre Nieuw-Zeeland. Uit jullie foto's en reisverhalen blijkt het overduideijk: jullie hebben het naar je zin. Wat leuk om op deze manier te lezen en zien wat jullie beleven. Robert Jan kan altijd nog reisleider worden bij FOX vakanties.....hahahahaha. Hier is alles OK. Afgelopen week Hollands Winterweer met ijzel en in het oosten van het land zelfs sneeuw. Volgens Telegraaf volgt later deze week opnieuw een sneeuwfront. De omstandigheden bij jullie zijn aanzienlijk beter. Beetje jaloers zijn we wel. Genietse verder. Groetjes van de Burgjes.
  8. Aad:
    25 januari 2015
    Leuk om jullie te volgen, te lezen en de foto's te bekijken.
  9. Sylvia Ooms-Star:
    25 januari 2015
    Hey kiwi's. Leuk huisje op wielen. Wat een prachtige foto's weer. Super mooie natuur. Fijn dat we mee kunnen genieten via jullie reisverslagen. Toppie! Lieve groetjes en keep safe. xx
  10. Mary:
    26 januari 2015
    Ziet er goed uit. Ha een arrestatie...nu weet je meteen dat je je netjes moet gedragen RJ.
    Ik ben gisteren naar de Hobbit geweest, dus ik hoop dat jullie al die mooie vergezichten ook te zien krijgen, vast wel.
    Hoe ziet de binnenkant van jullie camper eruit?