Nieuw Zeeland 22 - 23 januari

23 januari 2015 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Donderdag 22 januari – vrijdag 23 januari

Op veler verzoek eerst een foto van onze camper.

Onze camper

Omdat wij gisteren op dezelfde camping waren gebleven en o.a. de helikoptervlucht hadden gedaan was het vandaag tijd om verder te trekken. Nadat wij ’s morgens van ons ontbijt met uitzicht op  de Franz Josef gletsjer hadden genoten was het tijd om te gaan. We volgde road 6 richting Fox Glacier en Lake Matheson. Gerda wilde een klein wandelingetje doen terwijl ikzelf genoot van een kopje koffie met uitzicht op de Mount Cook. Eigenlijk kwam ik er achter dat de foto die ik in het vorige reisverslag helemaal niet van de Mount Cook is maar van een andere berg. Neem het mij maar niet kwalijk, ik herstel mijn fout en zet alsnog een foto van de Mount Cook in dit verslag.
Mount Cook

Na pakweg 30 minuten kwam zij terug en besloten we verder te rijden. Lake Matheson, waar Gerda naar toe wilde wandelen, bleek toch verder weg te zijn dan gedacht. De kronkelige weg voerde ons door een prachtige groene omgeving met verschillende soorten bomen, varens en struiken ed.

de boom uit het verslag

Onderweg kwamen we een zalmkwekerij tegen en hebben daar een blik in de kweekvijvers geworpen. Duizenden jonge zalmen, misschien straks in de vitrine van Schuitemaker? Een broodje zalm gegeten en zalmpaté en gerookte zalm meegenomen voor bij een wit wijntje vanavond.

zalmkwekerij

Na het vele bochtenwerk kwamen we uiteindelijk weer direct langs de kust te rijden. Gekeken bij Knights Point Lookout: een prachtig uitzicht over het strand en de Tasman Sea waar een of andere hippie allerlei kunstjes stond te vertonen.

Uitzichtpunt over Tasman Sea

Vervolgens weer verder en passeerde de plaats Haast. Een plaats kan je het niet noemen want ik telde welgeteld 6 huizen, kortom eerder een gehucht. Even later kwamen we bij een prachtige waterval. Natuurlijk even, voordat een bus met Japanners de stek veroverde, rustig gekeken en met de voeten in het ijskoude water gestaan.

Waterval   voeten RJ

De tocht voerde ons voor vandaag naar Lake Wanaka: een prachtig meer met uitzicht op de bergen (dit keer zonder sneeuw) en hebben gekampeerd bij Boundry Creek.

Lake Wanaka

Vrijdag 23 januari
Ook vandaag weer fris en fruitig opgestaan voor de tocht van vandaag. Uiteindelijk hebben we het reisschema goed doorgesproken en hebben besloten om Queenstown niet te bezoeken maar gewoon door te rijden. Wij gaan tenslotte voor het natuurschoon. De bezienswaardigheden in Queenstown staan niet op ons prioriteitenlijstje. Reden genoeg om door te rijden naar onze volgende bestemming: Te Anau, een plaats ten zuiden van de Milford Sounds.
Om alvorens in Te Anau te komen reden we door een geweldig landschap met rondom ons bergen, meren. Echt onwerkelijk. Vergezichten die ik Europa nog niet heb gezien. Het is eigenlijk niet te omschrijven en jullie zouden het met eigen ogen moeten zijn. Ik stel voor om maar een paar foto’s te plaatsen. Kijk en oordeel zelf…..

Lake Wanaka 's-avonds  Lake Wanaka 's-avonds

Lake Hawea

route naar Te Anau   route naar Te Anau

Onderweg naar Te Anau zijn we nog bij een vroegere goudzoekersplaats geweest. Tegenwoordig is het een wijnproeverij met een restaurant. Voor ons nog ’n beetje te vroeg, 10.30 uur, om aan de wijn te beginnen. Tijd voor koffie en thee dus. In het restaurant hing overigens een kaart van Nieuw Zeeland welke door Lt J. Cook in 1770 is gebruikt of gemaakt (dat is niet helemaal duidelijk). Wat mij wel opviel is dat Nieuw Zeeland een andere naam had en ja, daar komt ie: Aeheinomouwe (graag in één keer uitspreken…) en Tovypoenammu. Met het eerst genoemde onuitspreekbare woord wordt het noordereiland bedoeld, het tweede het zuidereiland. Ok, dat was de geschiedenis.
Het landschap wat wij vandaag zagen was ook heel divers: meren, bergen en uiteindelijk toch ook weer een vlak landschap (vergelijkbaar met onze Veluwe)  en op de achtergrond de bergen van de Milford Sound met duizenden schapen, herten en koeien.
Enkele kilometers verder kwam de volgende uitdaging: bungy jumpen. Hoewel wij dit beiden overwogen hebben, hebben wij besloten om het bij kijken te laten. Sorry Jan….
In namiddag aangekomen in Te Anau en staan weer op een Top10-camping. Het is schitterend weer (temperatuur 26 graden en volop zon) maar moeten wel voor de zon oppassen want die brandt hier toch wel heel fel.
Morgen gaan we bepakt en voorzien van foerage naar de Milford Sound. Volgens de boekjes moet dat werkelijk fantastisch zijn, alleen al de route er naar toe. Wij trekken er dan ook een dag voor uit om er te komen en willen daar een boottrip maken.
Het verslag van die exercitie volgt later.

Wordt weer vervolgd.

1. Marcel:
    23 januari 2015
    Wat een mooi weer hebben jullie
    Bofferds
  2. Gerjan van Zuilen:
    In 1 woord prachtig. Ik weet wel waar ik in de
    toekomst nog naar toe wil. Mooie foto's, geweldige camper
    en mooi weer. We zijn benieuwd naar het volgende verslag.
    Gr. Gerjan
  3. Jan en cock van dijk:
    23 januari 2015
    Valt me wel tegen, maar goed, volgende uitdaging.
    Met zoveel water dan maar waterskiën.
    of met zo'n mooie omgeving paragliding.
    Trouwens hoe gaat het met links rijden, RJ ?
    En, mag men op de motor zonder helm ?
    Veel plezier in Milford Sound Jan en Cock
  4. Kees:
    23 januari 2015
    Leuke verslagen, R-J. En mooie foto's van een geweldig landschap! Kijken uit naar het volgende verslag!
    Veel plezier en groetjes,

Kees
  5. Cees en Janna:
    24 januari 2015
    Beste Gerda en Robbert-Jan, heel bijzonder al die mooie Foto's en Reisverhalen. We genieten met Jullie mee, het doet ons denken aan Canada, wijdse en mooie Natuur. Groetjes van Ons
  6. Dirk Jan:
    25 januari 2015
    Je hoort vaak verhalen dat er Nederlanders worden vermist in Nieuw Zeeland. Het land is zo mooi en zo adembenemend dat ze niet meer terugwillen . Gewoon je BSN nummer insturen en je AOW wordt oogestuurd
  7. Truus:
    25 januari 2015
    Wat een prachtige omgeving geniet er maar van samen ben benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto's