Nieuw Zeeland 19 jan (namiddag) - 21 januari

21 januari 2015 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Maandag 19 januari (namiddag – woensdag 21 januari)
In mijn eerste verslag was ik nog vergeten te vermelden dat we direct aan het strand staan op een camping nabij Hokitika. Natuurlijk hebben we een strandwandeling gemaakt en wat ons direct opviel was dat er mega hoge golven waren. Ook een zeer gevaarlijke stroming. Zwemmen was onmogelijk. Zelden zoiets gezien. Maar goed, daar ben je ook voor naar Nieuw Zeeland.

strand Hokitika met komende onweersbui  Strand Hokitika en ik

OK, we gaan weer verder op maandag 20 januari.
Vandaag buiten ontbeten, heerlijk in het zonnetje en even met Hanna Lynne gesproken. Nadat we voor het eerst alle werkzaamheden voor onze camper hadden verricht (dumpen toilet, water tappen) vervolgde wij onze weg naar het zuiden. Na pakweg 5 minuten rijden stelde Gerda voor om even bij het Lake Mahinapua te gaan kijken. Om daar te komen moesten we door een soort regenwoud rijden: prachtige met mos begroeide bomen met allerlei varens en het barstte van de dierengeluiden. Na pakweg een 700 meter rijden kwamen we bij het meer met een geweldig uitzicht. Hier doen we het dan ook voor: Om stil van te worden….

Rainforrest bij Lake Mahinapua  Lake Mahinapua

Daarna vervolgde wij onze weg. De weg voerde ons langs de kust naar de plaatsen Ross en Harihari. Ze staan op de kaart maar daar is dan ook alles mee gezegd. Deze plaatsen bestaan uit één of hooguit twee straten met aan weerzijde enkele houten huizen. Voordat je het door hebt ben je het dorpje al weer uit. Wel een prachtig gebied om door te rijden, een hele groene omgeving. Er werd ons verteld dat in dit gebied elk jaar 8 meter regen valt. Hoeveelheden die eigenlijk niet voor te stellen zijn. Wij werden onderweg regelmatig getrakteerd op een forse regenbui. Het verklaart wel waarom het hier zo groen en vochtig is.
Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij Franz Josef Glacier. Deze omgeving is bekend vanwege, hoe kan het ook anders,  de Franz Josef Gletsjer. Een mooie camping (Top10) met uitzicht op de gletsjer.
“Doe eens gek” kreeg ik als tip op het eerste verhaal van ons reisblog. Daar hebben wij niet lang over nagedacht toen we zagen dat er een helikoptervlucht over de Franz Josef Gletsjer mogelijk is. Morgenochtend om 10 uur gaan we de lucht in om een rondvlucht te doen en waar de Mount Cook ook wordt aangedaan.

Op Franz Jozef Gletsjer

Woensdag 21 januari
Al vroeg keken we om het hoekje van het rolgordijn om te kijken hoe het weer zou zijn. Want ja, we gaan met de helikopter naar de gletsjer. Strak blauwe lucht en bijna geen wind: perfecte vliegomstandigheden. Vanuit ons bed hebben we direct zicht op de gletcher, magnifiek!
De helikoptervlucht hadden we geboekt voor 10.00 uur; hoe vroeger hoe beter kans op goede weercondities. Dit heeft alles te maken met de toenemende bewolking en kans op regen in de middag. Na een kleine veiligheidsprocedure gingen we naar het helikopterplatform. Nadat we allemaal (6) in de helikopter zaten gingen we op weg naar de Franz Josef Gletsjer. Dit natuurverschijnsel, ongelofelijk grote ijsklomp, is werkelijk onbeschrijfelijk. Wat een kolossale ijspartij, 20 meter en fantastische besneeuwde bergen. Dit hadden we absoluut niet mogen missen. Vervolgens gingen we nog verder stijgen (dit merkte je goed i.v.m. ijlere lucht) om daarna de Mount Cook rond te vliegen. Tot slot ook Fox Glasier en langs de groene bergrug weer terug. Ik kan het gewoon niet omschrijven hoe mooi dit was en dus doe ik er maar een fotootje van bij. Oordeel maar zelf.

Mount Cook  Waanzinnig uitzicht

De koek was nog niet op want daarna maakte we een landing op de gletsjer. Ook een hele vreemde gewaarwording: dan sta je daar plotseling met de helikopter op het ijs.
Al met al een onbeschrijfelijke belevenis.
‘s Middags hebben we nog een wandeling van 1,5 uur gemaakt naar de gletsjer. Halverwege de wandeling werden we plotseling aangesproken door Nederlanders,..ehh, Katwijkers dus. 2 jongens waarvan één al geruime tijd (> 1 jaar) weg uit Nederland is. Eén van de jongens, Alexander Haasnoot, van de visfamilie, zoon van Willem Hendrik. Gerda heeft bij zijn vader in de klas gezeten. Ben je dus aan de andere kant van de wereld en kom je alsnog Katwijkers tegen….
Al met al weer een indrukwekkende dag. Morgen gaan we verder naar het zuiden, de Frans Jozef Gletsjer achterlatend, op weg naar nieuwe ontdekkingen.

Wandelroute naar de gletsjer  Gerda in d'r wandelelement

Wordt vervolgd.

1. Atse en Rina:
    21 januari 2015
    wow, wat een prachtige foto's! ik kan me voorstellen dat het zo groots is dat het bijna niet vast te leggen is. echt heel mooi!
  2. Petra W.:
    21 januari 2015
    Zucht. Vanmorgen net te laat richting het werk en dan als verrassing ook nog mijn auto moeten krabben (lees, ff spuiten) Ja ik weet het, dat is slecht voor je ruitenwissers, maar krabben op de vroege ochtend is slecht voor mijn humeur en dat is weer zielig voor de 30 kinderen die mij strakjes weer aanstaren. Vanmiddag naar de tandarts en sporten. Ook niet echt een hobby. Tja, het leven aan deze kant van de aardbol ziet er wel héél anders uit. Ik ga nog even genieten van jullie mooie foto's!!!

groetjes
    Peet
  3. Gerjan van Zuilen:
    Hoi RB en Gerda,

Wat is dat mooi doet wel een beetje pijn dat wij hier zitten.
    Geniet ervan en neem voor mij een koppeltje Kea's mee.
    Gr gerjan

( ps dinsdag vergadering rentmeesters ) ha ha
  4. Sylvia Ooms-Star:
    21 januari 2015
    Hier past alleen maar één woord: WAUW! Wat is de natuur toch schitterend. Geniet ervan. Dan genieten wij mee van veraf :-)) en volgende keer foto van jullie "rijdende stee". xx
  5. Cees Wassenaar:
    21 januari 2015
    Mooi toch, zo'n helikoptervluchtje naar de bergen. We weten ervan. Kou en warmte dicht bij elkaar. Mooie foto's. Veel plezier.
  6. Anke Minnee:
    24 januari 2015