Nieuw Zeeland, 21 februari - 23 februari

23 februari 2015 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

21 februari – 23 februari

Zaterdag 21 februari

Aangekomen bij de Mount Maunganui werd het tijd om eens een dagje lekker te relaxen. Mooi weer, dus een ochtend naar het strand.
In de voege morgen zijn we eerst actief geweest door de Mount rond te lopen. Een ca 45 minuten durende wandeltocht rondom de berg. We waren nog niet begonnen of we kwamen nicht Patricia en haar man Michael tegen.

wandeling rondom de Mount Maunganui   wandeling rondom de Mount Maunganui 2   wandeling rondom de Mount Maunganui 3

Na een uurtje waren we terug en besloten wij om naar het strand te gaan. Uiteraard wederom gezwommen; dit keer waren de golven hoger dan gisteren en was de stroming ook sterker. Het wandelen begon bij Gerda weer te kriebelen en zo besloot zij om het strand te verlaten en de Mount Maunganui te gaan beklimmen. Ikzelf heb haar vanaf het strand gadegeslagen en in de gaten gehouden. Na een klein uurtje kwam Gerda voldaan terug.

Uitzicht vanaf de top van De Mount   Nog een keer uitzicht vanaf de top van de Mount maar dan richting de camping

Omdat de zon best fel scheen ben ikzelf na 2 uurtjes uit de zon gegaan. Op verbranden zit niemand te wachten en de zon schijnt fel in Nieuw Zeeland. In de middag ben ik op visite geweest bij m’n nicht Patricia. Gerda had nog niet genoeg van wandelen en besloot nog even een andere bergtop rondom te wandelen.
In de avond hebben wij een heerlijk dinertje gedaan bij de plaatselijk bistro samen met nicht Patricia en haar man Michael. Omdat wij de volgende dag verder zouden gaan hebben wij na het etentje afscheid van hen genomen.

Zondag 22 februari
Afgelopen nacht heeft het voor het eerst geregend. Naar buiten kijkend was het één grote grijze massa. Geen mooi weer dus. Nu maakte dat niet uit want we waren toch van plan om verder naar de Coromondel te gaan. Van neef John had ik ondertussen ook bericht gehad dat hij pas volgende week weer thuis zou zijn. Jammer dat ik hem dan nu niet kan ontmoeten. Nadat Gerda de Mount nog een keertje had genomen en wij ontbeten hadden waren wij klaar om verder te gaan. Een circa 65 km route door prachtig landschap van Nieuw Zeeland. Uiteindelijk zijn we aangekomen bij een camping met de naam “Bowentown”. Een camping met uitzicht op de wateren van de Katikati entrance. Natuurlijk weer een wandeling gedaan: dit keer de berg beklommen zodat wij een geweldig uitzicht hadden op het omliggende landschap en de grote oceaan.

Bowentown   top bij camping Bowentown

Maandag 23 februari
Vanmorgen met regen wakker geworden. Gisteren hadden we al gezien dat het een paar dagen wat minder weer zou worden. Geen nood, we wilden toch een stuk gaan rijden en dan maakt het niet uit of het regent. Rond de klok van 10 uur zijn we gaan rijden richting de Coromondel. Een prachtige route door heuvelachtig landschap met regelmatig native bushes. Ook weer kronkelige wegen die ook af en toe best smal waren. Onderweg kwamen we nog een goudmijn tegen die men aan het afgraven is. Een grote kuil waar je de vele kleurscharkeringen van de rotsen goed kon zien.

Goudmijn in productie

Halverwege bij Hawngamata hebben we een bakje koffie en thee gedaan. Ook hebben we daar boodschappen gedaan. We waren nog niet klaar of het begon echt hard te regenen. Vervolgens de weg vervolgd en zijn we terecht gekomen bij Hot Water Beach. Nu is dit geen spreekwoordelijke beach maar echt een Hot Water Beach. Vanaf de camping moesten we een klein stukje lopen om op het strand te komen. Bijna gehele strand leeg op een bepaalde plek na: daar was het echt druk. Wat bleek; vele toeristen waren daar kuilen aan het graven om vervolgens in een warmwaterbron te gaan zitten. Wij hebben dat niet gedaan (geen badkleding bij ons) maar even in een bron gevoeld of dat nu echt zo is. Ik kan jullie vertellen dat het HEET was. Je moest echt opletten om je voeten niet te verbranden. Een rare ervaring omdat je op zeer korte afstand van het zeewater bent en ook warme/hete kuilen hebt. Weer een bewijs dat Nieuw Zeeland echt een vulkanisch land is. Wat ja, laten we eerlijk zijn, als de grond vlak onder je voeten zo heet is dan moet er toch wel iets aan de hand zijn.

Hot Water Beach  Hot Water Beach 2  Wijzelf op Hot Water Beach

De toeristen hebben wij in de kuilen gelaten en wijzelf hebben vervolgens een strandwandeling gemaakt. Daar zagen wij ook in de verte dat ze geweldige (vakantie)huizen tegen een berghelling hadden gebouwd. Zeer fraai om te zien. Zou wel even binnen willen kijken….

huizen tegen berghelling Hot Water Beach   huisje tegen berghelling Hot Water Beach

Hoogstwaarschijnlijk blijven wij hier nog een extra dag zodat we nog een excursie kunnen doen maar dat beslissen we morgen pas.

Tot de volgende keer maar weer.

1. Marielle:
    23 februari 2015
    Bijzonder verhaal over de warmwaterbron... Klinkt ook een soort van gevaarlijk! Want als de grond zo heet is... staat er dan iets op knappen? Geniet weer lekker, liefs voor jullie en bedankt voor het maandagochtend verhaal ;)
  2. Greet Zwaan:
    23 februari 2015
    Apart die warm water bronnen. Je weet nooit waar het goed voor is! Weer een leuk verhaal! Groetjes
  3. Cees Wassenaar:
    23 februari 2015
    Wat een genot om de verhalen van jullie te volgen. Geniet er maar van. Fijne tijd nog.
  4. Gerjan van Zuilen:
    24 februari 2015
    Mooie foto's en wat een bijzondere belevenis weer. Ook de ontmoetingen met familie is een leuke onderbreking denk ik.
    Nog een mooie tijd hoor!! Gr.
  5. Nel Guijt:
    24 februari 2015
    Wat een mooie foto's weer. Nou Gerda, als jij straks niet klaar bent voor de 4-daagse van Nijmegen ..... en Robert Jan, voor iemand die niet echt van wandelen houdt loop je toch nog behoorlijk wat af zo in deze vakantie. Maar het is wel de moeite waard hoor!